Πάλη
2011-02-15

 

Click to enlarge

 

Μάουζ-Μους: Ε, τι πάθατε παιδιά; Μπιτ-Μους, φύγε από πάνω του. Και συ Μους-Site, γιατί δε σηκώνεσαι από το έδαφος; Μα, τι έγινε γιατί μαλώνετε;

Μπιτ-Μους: Ε, όχι και μαλώνουμε Μάουζ-Μους.

Μους-Site: Προπόνηση κάνουμε.

Μάουζ-Μους: Μα, αφού παλεύετε…

Μπιτ-Μους: Άρα, κάνουμε προπόνηση στην …

Μάουζ-Μους: …Πάλη, το βρήκα.

Μους-Site: Μπράβο Μάουζ-Μους. Άργησες λίγο, αλλά δεν μπορούσες να κάνεις και λάθος με τέτοια βοήθεια!

Μάουζ-Μους: Μάλιστα, φίλοι μου, θέλετε να με νικήσετε άδικα, αφού ούτε τρία λεπτά δεν έκανα για να το βρω, όσο κρατάει δηλαδή ένας γύρος στην πάλη, αν δεν κάνω λάθος!

Μπιτ-Μους: Έχεις δίκιο Μάουζ-Μους, ήμαστε βιαστικοί μαζί σου. Αλλά και εσύ, όπως πολύ κόσμος πιστεύω, μπορεί να συνδέετε αυτό το άθλημα με το μάλωμα. Κι αυτό δεν είναι δίκαιο. Και ξέρεις γιατί; Διότι η πάλη ως άθλημα είναι το πιο παλιό και το πιο διαδεδομένο στον κόσμο. Βέβαια, είναι η πρώτη μορφή του αγώνα χωρίς όπλα. Γι’ αυτό  τόσο στην ελληνική μυθολογία όσο και στις παραδόσεις άλλων λαών έχει συνδεθεί άμεσα με τον πόλεμο.

Μους-Site: Η πάλη όμως για εμένα και τον Μπιτ-Μους είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Αποδείχτηκε ακόμη ένας τρόπος να δυναμώσουμε τη φιλία μας και να σεβόμαστε κατ’ αρχήν τον εαυτό μας και στη συνέχεια ο ένας τον άλλο. Εξάλλου, δεν υπάρχει πιο έντιμο πράγμα από το να παλεύεις κυριολεκτικά αλλά και μεταφορικά με τον αντίπαλό σου ή γιατί όχι με το φίλο σου, με διαφανείς και συγκεκριμένους κανόνες.

Μάουζ-Μους: Τώρα που το λες Μους-Site, ούτε που το σκέφτηκα πόσο ηθικοπλαστικά μπορεί να λειτουργήσει ένα τέτοιο άθλημα στο χαρακτήρα μας. Με εκπλήσσετε! Δε μου λέτε όμως περισσότερα πράγματα γι’ αυτό το ίσως παρεξηγημένο άθλημα;

Μπιτ-Μους: Είναι βέβαιο, ότι στην Κρήτη γινόταν πάλη από αθλητές που φορούσαν ειδικά ενισχυμένα κράνη που προφανώς τους προφύλαγαν από επικίνδυνα χτυπήματα.

Κατά την ακμή του Μινωικού Πολιτισμού υπήρχαν παραστάσεις πάλης σε ανάγλυφα από γύψο που κοσμούσαν τους τοίχους των ανακτόρων.

Μους-Site:Η πρώτη λεπτομερειακή περιγραφή πάλης υπάρχει στον Όμηρο, στους αγώνες προς τιμήν του Πατρόκλου και γίνονταν μπροστά σε όλο το στράτευμα. Επικρατούσε πολύ ζωντανή ατμόσφαιρα, οι θεατές ζητωκραύγαζαν, ενθουσιάζονταν, καμάρωναν και ενθάρρυναν τους αθλητές.

Μάουζ-Μους:Μα ναι, το έχω διαβάσει. Αυτή η πρώτη λοιπόν παρουσίαση πάλης, έγινε ανάμεσα στους δύο μεγαλύτερους ήρωες της Ιλιάδας, Οδυσσέα και Αίαντα. Κριτής ήταν ο Αχιλλέας και το αποτέλεσμα του αγώνα ισόπαλο. Έτσι δεν είναι φίλοι μου;

Μπιτ-Μους: Μέσα είσαι Μάουζ-Μους. Επίσης, κατά το Φιλόστρατο «Η κόρη του Ερμή, Παλαίστρα, εφεύρε την πάλη και η γη όλη χαίρεται για το εύρημα, επειδή τα σιδερένια πολεμικά όπλα θα πεταχτούν μακριά από τα χέρια των ανθρώπων και τα στάδια θα πάρουν γλυκύτερη δόξα από τα πολεμικά στρατόπεδα».

Ο ίδιος αναφέρει ότι το πολεμικό κατόρθωμα στον Μαραθώνα ήταν σχεδόν αγώνας πάλης και ότι στις Θερμοπύλες οι Σπαρτιάτες, όταν έσπασαν τα δόρατα και τα σπαθιά τους, έπεσαν πάνω στους εχθρούς τους με γυμνά χέρια.

Μους-Site: Και ο Πλούταρχος αποδίδει τη νίκη των Λεύκτρων στην υπεροχή των Θηβαίων και των Βοιωτών στην πάλη.

Και μην ξεχνάμε ότι στην Αρχαία Ελλάδα αποτελούσε μέρος του πένταθλου, αλλά ήταν και ανεξάρτητο άθλημα.

Μάουζ-Μους: Είχαμε πολλά είδη πάλης;

Μπιτ-Μους:Τα είδη της πάλης ήταν δύο: Η όρθια πάλη και η κάτω πάλη.

Στην όρθια πάλη έφτανε να ρίξει ο παλαιστής τον αντίπαλό του κάτω.

Στην κάτω πάλη δεν ήταν αρκετή η πτώση. Ο αγώνας συνεχιζόταν μέχρι ν’ αναγκαστεί ο ένας από τους δύο αντιπάλους να παραδεχτεί την ήττα του.

Πάλι κατά το Φιλόστρατο, ο παλαιστής έπρεπε να έχει καλό ανάστημα και συμμετρική κατασκευή σε όλο το κορμί.

Ο λαιμός του να μην είναι μακρύς, αλλά ούτε χωμένος μέσα στους ώμους. Τα χέρια γεροδεμένα στους βραχίονες και τους καρπούς, οι ώμοι γεροί  και το στέρνο φαρδύ.

Οι μηροί σφιχτοδεμένοι, με γερές κνήμες για να κρατούν τον παλαιστή ακίνητο πάνω στο έδαφος.

Μους-Site:Οπωσδήποτε υπήρχαν και κανόνες στην πάλη, που έπρεπε οι αγωνιστές να τους τηρούν.

Οι θεατές των αγώνων, που είχαν όλοι περάσει από τα γυμνάσια και τις παλαίστρες, ήξεραν καλά τις λεπτομέρειες του αγωνίσματος, μπορούσαν να εκτιμήσουν τον καλό και τον τεχνίτη παλαιστή και τον επευφημούσαν.

Μάουζ-Μους: Σήμερα, πώς είναι η πάλη; Μοιάζει με αυτή της Αρχαίας Ελλάδας;

Μπιτ-Μους:Στη σύγχρονή της μορφή η πάλη παραμένει ένα άθλημα που χαρακτηρίζεται από την ατομική προσπάθεια του κάθε παλαιστή, ο οποίος αγωνίζεται να νικήσει τον αντίπαλό του εφαρμόζοντας ορισμένες λαβές.

Το άθλημα της πάλης χωρίζεται σε 2 κατηγορίες: την ελληνορωμαϊκή και την ελευθέρα πάλη. Στην ελληνορωμαϊκή απαγορεύεται το κράτημα του αντιπάλου κάτω από το γοφό, οι τρικλοποδιές και η ενεργή χρησιμοποίηση των ποδιών στην εκτέλεση μιας ενέργειας. Αντίθετα, στην ελευθέρα πάλη επιτρέπεται το κράτημα του αντιπάλου από τα πόδια, η τρικλοποδιά και η χρησιμοποίηση των ποδιών στην εκτέλεση μιας ενέργειας.

Μους-Site:Τώρα, σε επίπεδο Ολυμπιακών Αγώνων η ελληνορωμαϊκή και η ελευθέρα πάλη διεξάγονται με τους ίδιους κανόνες. Κάθε αγώνας διαρκεί 2 γύρους των 3 λεπτών που είναι ο καθαρός χρόνος, με 30 δευτερόλεπτα διάλειμμα μεταξύ των γύρων.

Μάουζ-Μους: Κι από ό,τι γνωρίζω, οι παλαιστές σε κάθε αγώνα πρέπει να έχουν το ίδιο βάρος.

Μπιτ-Μους: Έτσι είναι Μάουζ-Μους. Οι αντίπαλοι παλαιστές πρέπει να έχουν περίπου το ίδιο σωματικό βάρος και να αγωνίζονται πάνω σε κυκλικό δάπεδο διαμέτρου 9 μέτρων, τη λεγόμενη παλαίστρα. Κάθε παλαιστής εφαρμόζει ορισμένες λαβές για να νικήσει τον αντίπαλό του, που άλλες οδηγούν αμέσως στη νίκη ενώ άλλες δίνουν βαθμούς.

Οι αθλητές φορούν ολόσωμο μαγιό, ο ένας μπλε και ο άλλος κόκκινο. Σε κάθε αγώνα η διαιτησία αποτελείται από έναν αρχηγό ταπί, ένα διαιτητή κι έναν κριτή.

Μους-Site: Ο διαιτητής βρίσκεται κι αυτός μέσα στον αγωνιστικό χώρο, σφυρίζει την έναρξη και λήξη κάθε γύρου κι έχει το δικαίωμα να διακόψει τον αγώνα όποτε το κρίνει αναγκαίο. Ο διαιτητής φορά στον αριστερό βραχίονα κόκκινη μανσέτα και στο δεξιό μπλε μανσέτα και δείχνει με τα δάχτυλα τα σημεία που αντιστοιχούν στην αξία μιας λαβής μετά την εκτέλεσή της. Δηλαδή, εάν ο παλαιστής με το μπλε μαγιό πετύχει τα σημεία, ο διαιτητής σηκώνει το δεξιό βραχίονα, ενώ σηκώνει τον αριστερό βραχίονα εάν ο παλαιστής με το κόκκινο μαγιό πετύχει τα σημεία.

Μάουζ-Μους: Κι ο κριτής τι κάνει; Ποια είναι η δουλειά του;

Μπιτ-Μους: Ο κριτής καταχωρίζει τον αριθμό των σημείων που απονεμήθηκαν μετά από κάθε τεχνική ενέργεια με βάση την υπόδειξη του διαιτητή, την οποία συγκρίνει με τη δική του εκτίμηση ή σε περίπτωση διαφωνίας με αυτή του αρχηγού του ταπί. Ο κριτής προβάλλει το αποτέλεσμα μέσω ενός πίνακα που βρίσκεται δίπλα του, το οποίο είναι ορατό τόσο από τους θεατές όσο και από τους παλαιστές.

Ο αρχηγός του ταπί συντονίζει τις εργασίες του διαιτητή και του κριτή και παίρνει αποφάσεις όταν εκείνοι διαφωνούν.

Μάουζ-Μους: Αυτό μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρον και παράξενο ταυτόχρονα. Να παλεύουν δύο και να διαφωνούν ή να συμφωνούν άλλοι τρεις, για ένα αποτέλεσμα. Με πόσους όμως τρόπους μπορεί να νικήσει ένας αγωνιζόμενος;

Μους-Site: Στην πάλη υπάρχουν τα ακόλουθα είδη νίκης:

  • Με πτώση, όταν ακουμπήσουν οι πλάτες του αντιπάλου στο έδαφος για δύο δευτερόλεπτα.
  • Με τεχνική πτώση, όταν ο νικητής έχει δέκα σημεία διαφορά από τον αντίπαλο.
  • Στα σημεία, όταν ο νικητής έχει τουλάχιστον 3 τεχνικούς βαθμούς στον κανονικό χρόνο του αγώνα ή την παράταση.
  • Με απόφαση της διαιτησίας στο τέλος της παράτασης, εφόσον κανείς δεν έχει ανακηρυχθεί νικητής. Οι τεχνικοί πόντοι δίνονται με ποικίλες επιθετικές και αμυντικές λαβές και κινήσεις. Παράταση χρόνου δίνεται όταν στο τέλος του αγώνα οι δύο αντίπαλοι είναι ισόβαθμοι ή όταν δεν έχουν επιτευχθεί τρεις τεχνικοί πόντοι. Αν με την παράταση οι δυο αντίπαλοι εξακολουθούν να είναι ισόβαθμοι στους τεχνικούς πόντους, τότε οι κριτές επανεξετάζουν τα κριτήρια για να αναγορεύσουν το νικητή.

Μπιτ-Μους: Το σύστημα που χρησιμοποιήθηκε στους τελευταίους Ολυμπιακούς Αγώνες ήταν αυτό των γκρουπ 3 ή 4 παλαιστών. Κάθε παλαιστής παλεύει με 2-3 παλαιστές από το γκρουπ και ο αθλητής που θα συγκεντρώσει  τους περισσότερους βαθμούς κατάταξης από τους αγώνες με τους αντιπάλους του, κατατάσσεται πρώτος. Οι βαθμοί κατάταξης ποικίλουν. Η νίκη με πτώση δίνει 4 βαθμούς στο νικητή και 0 στον ηττημένο, η νίκη με εμφανή ανωτερότητα 6 βαθμούς στο νικητή και 0 στον ηττημένο ή 1 σε περίπτωση που κέρδισε τεχνικό σημείο και τέλος. Η νίκη στα σημεία δίνει 3 βαθμούς στο νικητή και 0 στον ηττημένο ή 1 σε περίπτωση που κέρδισε τεχνικό σημείο.

Ο πρώτος από κάθε γκρουπ προκρίνεται στους τελικούς γύρους που διεξάγονται με το σύστημα του αυτόματου αποκλεισμού, μέχρι να μείνουν δύο παλαιστές που δεν είναι αποκλεισμένοι και θα παλέψουν για την πρώτη θέση. Οι ηττημένοι των ημιτελικών θα παλέψουν για την 3η και την 4η θέση.

Μάουζ-Μους: Και σεις φίλοι μου σε ποιο γκρουπ παίζετε;

Μπιτ-Μους & Μους-Site: Πάντα στο γκρουπ του ΜΑΘΗΤΗ φυσικά και συνήθως μόνο για τη δεύτερη θέση.

Μάουζ-Μους: Και γιατί παρακαλώ μόνο για τη δεύτερη;

Μπιτ-Μους & Μους-Site: Γιατί εμείς έχουμε βάλει ακόμα έναν κανόνα. Ο πρώτος πάντα να κάνει το τραπέζι στο δεύτερο!



Recent UPdate

 

copyright Mathitis.gr

 

 

Developed by: