Ο Αποδιοπομπαίος Τράγος
2012-01-25

 

Click to enlarge

 

Να’ μαστε, φίλοι μου, και πάλι μαζί! Παρόλο που είναι χειμώνας, παιδιά, η φίλη σας η Αιθρίνη δε σας ξεχνά… Κουκουλωθείτε, λοιπόν, κάτω από μία κουβερτούλα για να διαβάσετε την ιστορία που έχω να σας διηγηθώ…

Αναφέρεται σε κάποια παιδιά, που ορισμένοι «ψευτονταήδες» συμμαθητές τους τα χλευάζουν, τα περιγελούν και γενικότερα τους φέρονται άσχημα, επειδή τυχαίνει τα παιδιά αυτά να έχουν κάποια ιδιαιτερότητα ή απλά, λόγω σωματικής διάπλασης ή ευαίσθητου χαρακτήρα, να είναι πιο αδύναμα με αποτέλεσμα σε μία ομάδα συνομηλίκων όταν προκύπτει κάποιο πρόβλημα ή γίνεται κάποιο καψόνι να την πληρώνει αυτό το άτομο, που συνήθως έχει ψυχολογικά ή σωματικά προβλήματα, και συχνά το αποκαλούμε 

«αποδιοπομπαίο τράγο».

Από την πλευρά του, το άτομο που δέχεται αυτά τα πειράγματα από τους συμμαθητές του, συνήθως, δεν αντιδρά, αλλά αποδέχεται σιωπηλά την κατάσταση αυτή, γιατί επιθυμεί να είναι μέλος της συγκεκριμένης ομάδας. Η ένταξή του στην ομάδα των συνομηλίκων αποτελεί γι’ αυτόν αναγνώριση και επιβεβαίωση του εαυτού του ως ύπαρξη.

Τα παιδιά αυτά στα οποία κολλούν την ετικέτα του ¨αποδιοπομπαίου τράγου¨, παρουσιάζουν περισσότερο απ’ ό,τι οι άλλοι μαθητές συναισθηματικές διαταραχές και μεγαλύτερη εξάρτηση απέναντι σε αυθεντίες (στη συγκεκριμένη περίπτωση απέναντι στον αρχηγό της ομάδας). Επίσης είναι αρκετά αγχώδεις, έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση και συχνά χαμηλές σχολικές επιδόσεις. Νιώθουν ότι δεν αξίζουν και σε άλλες πλευρές της ζωής τους και, συχνά, αποδέχονται και μελλοντικά το ρόλο του περιθωριακού ή αποδιοπομπαίου τράγου.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι: Πώς θα μπορέσει ένα παιδί με την ετικέτα του ¨αποδιοπομπαίου τράγου να ξεφύγει απ ’αυτόν το ρόλο που του έχει επιβληθεί;

Για να απαντήσουμε στο παραπάνω ερώτημα ας δούμε λίγο τη συζήτηση που είχαν χθες το πρωί, στην αυλή του σχολείου τους, η Μαρία και η Κατερίνα, δύο φίλες και συμμαθήτριες της Πέμπτης Δημοτικού.

Μαρία: Βλέπεις τι κάνουν τα γαϊδούρια, οι συμμαθητές μας, πάλι στον Πάνο; Ούτε στο διάλειμμα δεν μπορεί να ηρεμήσει το παιδί.

Κατερίνα: Δεν πρόσεξα, τι έγινε πάλι;

Μαρία: Είδα ότι τον τράβηξαν στο πίσω μέρος της αυλής, δίπλα στις βρύσες πριν από λίγο που πήγα να πιω νερό, άκουσα τον Κώστα, τον αρχηγό τους, να του λέει ψιθυριστά ότι αν δε σηκώσει μέχρι πάνω την μπλούζα του μπροστά σε όλα τα παιδιά θ’ αρχίσουν τ’ αγόρια της τάξης να τον κοροϊδεύουν μπροστά στα κορίτσια και θα τον κάνουν ρεζίλι κι όλα αυτά, μόνο και μόνο επειδή έχει κάποια κιλά παραπάνω.

Και μην τολμήσεις, βρε άχρηστε, να πεις τίποτα στους γονείς σου ή στο δάσκαλο γιατί θα έχεις να κάνεις μαζί μας. Βάλ’ το καλά στο μυαλουδάκι σου. Αν θέλεις να αποτελείς μέλος αυτής της ομάδας και να είμαστε φίλοι θα κάνεις ό,τι σου λέμε εμείς. Κατάλαβες;

Αυτά άκουσα να του λέει ο Κώστας, και οι υπόλοιποι της παρέας, αντί να υποστηρίξουν τον Πάνο, συμφωνούσαν με τον Κώστα και γελούσαν εις βάρος του συμμαθητή τους. Ο Πάνος είχε κατεβάσει το κεφάλι και ήταν έτοιμος να κλάψει, αλλά εγώ, δεν μπορούσα να συνεχίσω να πίνω νερό για πολύ ακόμα, κινδύνευα να πνιγώ, όπως καταλαβαίνεις, κι έτσι έφυγα.

Κατερίνα: Λοιπόν, έχει τραβήξει πολύ αυτή η κατάσταση Μαράκι. Κάτι πρέπει να κάνουμε. Επειδή, δηλαδή, ο Πάνος είναι χοντρούλης θα είναι συνέχεια ο περίγελος της τάξης; Νομίζω πως τους αξίζει ένα γερό μάθημα…

Μαρία: Ναι, αλλά τι να κάνουμε…; Το βρήκα!  Θα μαζέψουμε στο επόμενο διάλειμμα όλα τα κορίτσια, θα τους πούμε για το περιστατικό και θα ψάξουμε να βρούμε κάποιον τρόπο για να υποστηρίξουμε τον Πάνο. Εξάλλου, είναι τόσο συμπαθητικό παιδί και έχει τόσο ωραίο χιούμορ, όταν είναι στα κέφια του, που είναι κρίμα να μαραζώνει έτσι. Δεν ντρέπονται λίγο, τα κακομαθημένα!

Κατερίνα: Τώρα που μιλούσες μου ήρθε μία ιδέα. Νομίζω ότι είναι καλή. Άκου και πες μου αν συμφωνείς. Το έχεις προσέξει ότι ο Κώστας μερικές φορές κεκεδίζει; Θα δει τι έχει να πάθει. Θα πληρώσει για τη συμπεριφορά του με το ίδιο νόμισμα.

Λέω να μαζευτούμε όλες μαζί, να πάμε να τον βρούμε και  ν’ αρχίσουμε να τον κοροϊδεύουμε  μπροστά στους άλλους για το κεκέδισμα που κάνει να δεις τι ωραία που θα αισθανθεί! Και να τον απειλήσουμε ότι αν αυτός και η παρέα του δε σταματήσουν να πειράζουν τον Πάνο θ’ ακολουθήσουν χειρότερα, θα χάσουν την εύνοια απ’ όλα τα κορίτσια της τάξης, και θα τους κάνουμε θέμα στο γραφείο των δασκάλων για να πάρουν αποβολή.

Μαρία: Μπράβο ρε φιλενάδα, πολύ ωραία ιδέα! Τι ευρηματική που είσαι! Εγώ λέω να πάμε τώρα αμέσως και στις άλλες να τους πούμε το σχέδιό μας και να το βάλουμε σε εφαρμογή την ώρα που σχολάμε. Τι λες;

Κατερίνα: Φύγαμε…

Μαρούλα Φορτοτήρα-Ψυχολόγος του Α.Π.Θ.

Master στη Συμβουλευτική Ψυχολογία

Για την πιστή μεταφορά του διαλόγου



Recent UPdate

 

copyright Mathitis.gr

 

 

Developed by: